پایگاه خبری تحلیلی 18 دی
امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ برابر با Monday, 18 June , 2018
آخرین خبرها :
  • کد خبر : 16127
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
  •   

    آستانه ی تحملمان بس کوتاه است

    آستانه‌ی تحمّلمان بس کوتاه است! واقعیت غیر قابل کتمانی است که امّت واحده‌ی پیامبر، از همان اولین روزهای وفات او متفرّق شدند و هر چه زمان گذشت، بر دامنه‌ی این تفرّق افزوده شد؛ فرقه‌ها یکی پس از دیگری سر برآوردند و هر یک مدّعی همه‌ی دین شدند. و این شد که امروز در بین امّت […]

    آستانه‌ی تحمّلمان بس کوتاه است!


    واقعیت غیر قابل کتمانی است که امّت واحده‌ی پیامبر، از همان اولین روزهای وفات او متفرّق شدند و هر چه زمان گذشت، بر دامنه‌ی این تفرّق افزوده شد؛ فرقه‌ها یکی پس از دیگری سر برآوردند و هر یک مدّعی همه‌ی دین شدند. و این شد که امروز در بین امّت اسلام، شاهد صدها، بلکه‌هزاران فرقه‌ی ریز و درشت هستیم که خود را حقّ مطلق می‌بینند.


    بنا بر گزارش‌های تاریخی، پیدایش فرقه‌ها در ابتدا، با اختلاف بر سر یکی دو ایده رخ داد و کم کم بر ابعاد این اختلافات افزوده شد. به تدریج منازعات، جنبه‌های فقهی و کلامی و اخلاقی به خود گرفت و مرزبندی‌های اجتماعی پررنگ‌تر شد.


    هر چند سخت است، امّا به گواه تجربه‌ی تاریخی باید بپذیریم که این فرقه‌ها، همان‌طور که تاکنون باقی مانده‌اند، بعد از این نیز به جهت علقه‌های متنوّع عشیره‌ای و ملّی و عاطفی، تقریباً با همان مقدار نسبی هوادار، باقی خواهند ماند و هیچ یک مغلوب دیگری نخواهند شد، مگر آنکه دستی از غیب رسد و امواج اختلافات را فرونشاند و این امّت را بر محور حقیقت به وحدت آورد.


    از این رو است که تشدید حسّ تفاهم و تعمیق فرهنگ همزیستی مسالمت‌آمیز و تقویت سعه‌ی صدر در مقابل اختلافات عقیدتی، ضرورت امروز امّت اسلام است.


    برای این منظور، نیازی نیست که هیچ یک از فرقه‌های اسلامی، دست از عقائد خود بکشند؛ نه لازم است شیعه به نفع اهل سنّت باورهای خود را تعدیل کند و نه اهل سنّت به نفع شیعه.
    حتّی لازم نیست که هیچ یک دست از نقد دیگری بشویند، که نقد مستدلّ و به دور از تعصّب، مسیر کشف حقیقت را هموار می‌کند و بر همدلی می‌افزاید.


    بلکه لازم است آستانه‌ی تحمّل در جامعه‌ی مسلمین بالا رود و مراعات آداب معاشرت حسنه در گفتار و کردار، به فرهنگ عامه تبدیل شود، باید نسل مسلمان فردا به گونه‌ای تربیت شود که علی رغم آنکه باورهای خود را حقّ می‌بیند، برای عقاید دیگران نیز ـ که معمولاً همانند رنگ مو و پوست و اوصاف چهره، غرض و مرضی در شکل‌گیری آن دخیل نیست و به تبعیت از آباء و امّهات پدید آمده است ـ حریم قائل شوند و محترمانه برخورد کند.

    Print Friendly


    نظرات