پایگاه خبری تحلیلی 18 دی
امروز: یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ برابر با Sunday, 21 October , 2018
آخرین خبرها :
  • کد خبر : 14819
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶ دی ۱۳۹۴
  •   

    خطر خواب‌آلودگي در فصل تعيين سرنوشت

      گاهي خداوند براي بندگان شايسته خود «دشمن‌تراشي» مي‌كند. اين كفرگويي نيست بلكه يكي از سنت‌هاي الهي است. چنين اقدامي از سوي خداي حكيم، نه از سر دشمني با بندگان كه از جهت خيرخواهي براي آنان است. كساني كه با قرآن و مفاهيم حيات بخش آيات آن، انس دارند اين ادعا را تصديق مي‌كنند. بصيرت […]

     
    گاهي خداوند براي بندگان شايسته خود «دشمن‌تراشي» مي‌كند. اين كفرگويي نيست بلكه يكي از سنت‌هاي الهي است. چنين اقدامي از سوي خداي حكيم، نه از سر دشمني با بندگان كه از جهت خيرخواهي براي آنان است. كساني كه با قرآن و مفاهيم حيات بخش آيات آن، انس دارند اين ادعا را تصديق مي‌كنند. بصيرت سياسي در فهم نحوه تنظيم رفتار ما با دشمنان خارجي، از آيات مربوط به اين ادعا، سرچشمه مي‌گيرد. اما چرا خداي متعال در مسير زندگي بندگان مومن خود عواملي را براي مزاحمت و مخالفت به وجود مي‌آورد كه موجب شود از حركت بازايستند يا گاهي دچار ترس و وحشت شده و تسليم مي‌شوند يا به همان راهي كه دشمن تحميل مي‌كند تغيير مسير دهند.
    شگفت‌آور اينكه هرچه اين بندگان مومن‌تر و به حقيقت‌ نزديك‌تر، دشمن‌تراش‌ها و مزاحمت‌ها و مخالفت‌ها بيشتر و گسترده‌تر! پيامبران الهي از يك سو مامور نشر و ابلاغ معارف الهي هستند و از سويي ديگر دشمنان و مخالفاني در مسير آنها قرار داده مي‌شود تا با عزمي بيشتر و اراده‌اي استوارتر بر ماموريت خود پافشاري كنند.
    قرآن كريم: «اينگونه براي هر پيامبري دشمني از مجرمان قرار داديم، اما همين بس كه پروردگارت هادي و ياور تو باشد.» (فرقان، آيه ۳۱)
    «اينچنين در برابر هر پيامبري دشمني از شياطين انس و جن قرار داديم. آنها به طور سرّي سخنان فريبنده و بي‌اساس (براي اغفال مردم) به يكديگر مي‌گفتند و اگر پروردگارت مي‌خواست چنين نمي‌كردند. بنابراين آنها و تهمت‌هايشان را به حال خود واگذار.» (انعام، آيه ۱۱۲)
    اينكه دشمن با كينه‌توزي و فتنه‌انگيزي خود امنيت را سلب و با اعمال تحريم و فشارهاي اقتصادي عرصه را تنگ مي‌كند، براي ما ناخوشايند و آزاردهنده است.
    اما اگر اين دشمني موجب بيداري، هوشياري، مراقبت، كسب آمادگي و مقاومت در عرصه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اعتقادي شود، امري كاملا نامطلوب نخواهد بود و لذا در ضرب‌المثل‌هاي ما گفته مي‌شد: عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد.دشمن‌تراشي خداوند براي پيامبران اگرچه در نگاه اول امري عجيب و غيرمنتظره به نظر مي‌‌آيد، اما آن روي سكه اين است كه مسير رشد و ارتقا و تعالي انسان به سوي خداي متعال از معبر خير و شر و مبارزه جدي و همه‌جانبه با دشمنان خدا، مي‌گذرد. به قول سعدي شيرازي: نابرده رنج گنج ميسر نمي‌شود.
    اگر در مفاهيم نهفته در آيات ۲۴۹ تا ۲۵۱ سوره بقره تامل كنيم، به حكمت الهي در سنت اعتلاي انسان از طريق جهاد و مبارزه با دشمنان خدا پي مي‌بريم و اينكه چگونه حضرت داوود(ع) پس از به هلاكت رساندن جالوت كه فرماندهي سپاه دشمن را بر عهده داشت، صلاحيت تصدي حكومت و دريافت حكمت و علم را از سوي خداوند متعال به دست مي‌آورد و اينكه از سپاه بزرگ طالوت عده اندكي كه گوش به فرمان طالوت بودند و همه سختي‌ها و مشقت‌هاي مسير طولاني كه با طالوت پيموده بودند را تحمل كردند، شايستگي پيروزي بر سپاهيان جالوت را به دست آوردند.
    نكته مهم اين است كه طالوت مي‌توانست به جاي عمل به وظيفه سخت جهاد و مبارزه كه خداي متعال براي او ترسيم كرده بود، راه آسان معامله با جالوت را انتخاب كند و موقتا غذا و توشه‌اي به دست آورد تا سربازان خود را كه دچار تشنگي و گرسنگي شديد شده بودند و طي مسيرهاي طولاني پرزحمت آنها را به شدت دچار خستگي و ترديد كرده بود به آب و نان و استراحت و رفاه برساند و چه‌بسا در فرصت مناسبي هدف شبيخون سپاه جالوت واقع مي‌شدند. 
    اما همان گروه اندك مقاوم وفادار به طالوت بر راه حق خود پافشاري و مقاومت كردند و همه سختي‌هاي مبارزه را تحمل كردند تا بالاخره لحظه باشكوه پيروزي زميني و آسماني خود را درك كردند.
    امروز صف‌آرايي شيطان بزرگ و شيطان‌زادگان منطقه‌اي در برابر انقلاب اسلامي و ملت بزرگ ايران و طالوت زمان و محاصره اقتصادي و تهديد به نفوذ و استحاله داخلي و صدور ناامني و ترس و وحشت اگرچه دردسرها و مشكلاتي را براي كشور و ملت ما فراهم كرده است، اما اين موانع چيزي جز آزمون تعيين سرنوشت براي ملت ما نيست و البته برابر آنچه در آيه ۱۲۰ سوره توبه آمده است اين پايداري و مقاومت در پيشگاه خداي متعال ثبت و ارج‌گذاري مي‌شود:
    «…. هيچ تشنگي، خستگي و گرسنگي در راه خدا به آنها نمي‌رسد و هيچ گامي كه موجب خشم كافران مي‌شود برنمي‌دارند و ضربه‌اي از دشمن نمي‌خورند مگر اينكه به خاطر آن، عمل صالحي براي آنها نوشته مي‌شود، زيرا خداوند پاداش نيكوكاران را تباه نمي‌كند.»
    اكنون ما در مسير مشيت الهي حركت مي‌كنيم و در معبر آزمون‌ها و ابتلائات دشوار و پايداري در برابر مشكلاتي كه دشمن بر ما تحميل مي‌كند سرنوشتي متناسب با انتخاب مسير براي خود ترسيم مي‌كنيم.
    براساس اين مقوله سخنان مقام معظم رهبري دوشنبه گذشته و ملاحظات مهمي كه پيرامون انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان در فصل تعيين سرنوشت فرمودند را بازخواني مي‌كنيم. خداوند نعمتي را كه به ملتي ارزاني داشته، سلب نمي‌كند مگر اينكه آن ملت با انتخاب مسير ديگري شايستگي‌هاي قبلي را از دست داده باشند.
    قرآن كريم: زيرا خدا نعمتي را كه به قومی ارزاني داشته است، دگرگون نسازد، تا آن قوم خود دگرگون شوند و خدا شنوا و داناست. (انفال، آيه ۵۳)
    هر انتخاباتي در كشور ما فصل تعيين سرنوشت است. در عصر گذر نسل‌ها، سكانداري نهادها و قواي كشور از سوي ملت به چه كساني سپرده مي‌شود؟
    افرادي كه با سنت الهي در مواجهه با دشمناني كه خداوند مبارزه با آنان را ابزار رشد و تعالي زميني و آسماني و تعيين سرنوشت ما قرار داده است، آشنا هستند و آن را باور دارند و شايستگي خود را در بصيرت و هوشياري و مقاومت و مجاهدت در برابر شيوه‌هاي گوناگون نفوذ دشمن نشان داده‌اند با انسانهاي متزلزلي كه قدرت‌طلبي براي ثروت‌اندوزي را قبله خود ساخته‌اند و لذا براي قبله‌يابي خود با هر پيشنهادي آماده معامله هستند، چه از خارج و چه از داخل!
    افرادي كه نه تنها از ظرفيت‌هاي اعتقادي براي مقاومت برخوردار نيستند كه خود مي‌توانند طعمه دشمن براي توطئه خطرناكي مثل «نفوذ» شوند.
    مقام معظم رهبري فرمودند: «مفهوم عميق حق‌الناس در زمينه‌هاي اجرا، نظارت، حقوق داوطلبان، ليستهاي انتخاباتي، صيانت از آراي مردم و پذيرش نتايج انتخابات، ابعاد مكمل و پرمعنايي دارد و مردم با توجه به طمع‌ورزي آمريكايي‌ها به اين انتخابات، موضوع نفوذ را مورد توجه كامل قرار دهند.»
    «آمريكايي‌ها… به انتخابات چشم طمع دوخته‌اند، اما ملت بزرگ و هوشيار ايران چه در انتخابات و چه در مسائل ديگر مخالف خواست‌هاي دشمنان عمل مي‌كند و همچون گذشته به دهان آنها مي‌كوبد.»
    «كساني كه به اطلاعات دسترسي دارند، مي‌دانند كه چه دام‌هايي براي كشور گسترده شده يا در حال گسترده شدن است تا در حصار اراده و تصميمات ملت نفوذ كنند. اگر بر فرض عنصري نفوذي در مجلس خبرگان يا مجلس شوراي اسلامي يا ديگر اركان نظام وارد شود، مانند موريانه از داخل پايه‌ها را مي‌جود و سست مي‌كند.»
     
     
    Print Friendly


    نظرات